mandag 22. februar 2010

Hadeland glass - Adolf og Arvid

Synes du disse glassene fra Hadeland er fine? Jeg liker dem godt, de er liksom så runde, koselige og gode i formen. Glassene du ser her heter Adolf, og ble laget fram til 2. verdenskrig. Ryktet jeg har hørt er at da ville ikke folk kjøpe dem p.g.a. navnet, men i en bok jeg lånte på biblioteket fant jeg en annen og interessant historie:
"Under krigen innførte de regjerende myndigheter prisstopp i mange bransjer, og det rammet Hadelandsprodukter, også ADOLF. Verket trengte så absolutt å øke prisene på et så viktig produkt, men møtte veggen hos myndighetene. ...... Løsningen ble å lage det samme glass med utdreide ringer nederst på klokken, en liten forandring, men likevel et nytt glass til ny og høyere pris. Det var Verkets tegner på den tiden, Ståle Kyllingstad, som "formgav" denne varianten. I realiteten betydde dette intet som helst for produksjonstakten - glasset kostet akkurat det samme å lage som Adolf, det skiftet bare navn til ARVID. Man hadde ingen problem med å få akseptert prisen; det var jo et "nytt" glass. Glassets levetid var som forgjengeren til utpå 1970-tallet. At verket prioriterte produksjonen av ARVID fremfor ADOLF, reagerte ingen på."

Glasset er NESTEN like fint med ringene, men originalen er mer elegant, synes jeg.
Denne boken av Jens W. Berg var interessant å lese for folk som meg som er glad i loppemarked og bruktbutikker!

Jeg har hatt noen ARVID glass i alle størrelser bestandig, men noen har blitt knust etterhvert. Derfor var jeg veldig fornøyd da jeg nylig fant 12 vinglass i en bruktbutikk til (hold dere fast!) kr 10,- pr stk.

Uken etter var jeg i samme butikken og fant 2 stk ADOLF til samme pris! "Oh, what a day, what a happy, happy day......"
I det ene glasset ser jeg en liten boble i glasset. Når jeg tenker på at disse glassene er minst 40 år gamle, så blir jeg ekstra sentimental og glad i dem. Perfekte juiceglass til frokosten.

(Jens W. Berg har også skrevet en bok som heter "Hadelandglass 1900-1950". Anbefales!)



Related Posts with Thumbnails