onsdag 17. juni 2015

Å rydde

Det var visst på tide å ta en opprydding i huset vårt. Huff, som en samler ting rundt seg! Jeg har ting jeg har tatt vare på "hele livet", og som jeg trodde jeg aldri ville kvitte meg med. 

Blant annet har jeg gjemt på bøker fra barndommen/ungdommen der jeg samlet sangtekster. Jeg er glad i å synge, og dere som er over 40 husker vel hvordan vi tok opp sanger på kassettspilleren, skrev ned tekstene, sang med, kunne dem utenat. Det er ikke sånn lenger. Nå søker vi på sangen+lyrics på Google, og så  kan vi synge med på Spotify.



Jeg var nok en scrapbook'er allerede i forrige århundre, men hadde jo ikke så mye stash å pynte med. 






Noen som husker denne sangen? Norge fant olje i 1969, og fra dengang har det bare gått framover for landet vårt. Iallefall økonomisk. Og jeg husker dette ukjente og spennende med oljen. Jeg var 8 år, og det var vel ikke forventet av meg at jeg skulle skjønne hvor stort dette var, og hvordan det ville påvirke fremtiden min og gi meg et hjemland som er uten sidestykke! Det siste er hovedsaklig fordi oljefunnene ikke ble overlatt til private hender, men blir fordelt sånogenlunde jevnt utover befolkningen. 


VESLEBLAKKEN. 
"I en liten stue langt fra bygdens ståk og strid, hørtes barnelek og latter når iblandt du gikk forbi...."

Jeg gråt hver gang moren min sang den for meg. For Vesleblakken reddet jo livet på sin aller beste venn, men døde selv. Og ja; jeg har tårer i øyenen mens jeg skriver dette også, så jeg vet da søren hva det er med den sangen!!!


Men jeg trenger ikke denne teksten lenger. Den er på nettet. 
Så med høytid i kropp og sjel gikk jeg rolig igjennom mine samlinger av fine sangtekster.........og så la jeg dem nederst i kurven for papiravfall. Jeg bar den ikke ut og tømte dem i containeren med en gang. Jeg ville ha en angrefrist på etpar dager. Men neida, det gikk bra, og de ble båret ut sammen med gamle aviser noen dager etter. Og nå ligger de i containeren som søplegutta henter imorgen tidlig. 





Meg. På 70-tallet engang.



3 kommentarer:

Ingrid Tunheim sa...

Jeg er en superkaster og samler ikke på noe. Dess ferre ting dess bedre...men nå blei jeg nostalgisk gitt. Jeg hadde også sånn bok med tekster fra Det Nye, Allers og Ukebladet. Det var tider det..ha,ha,ha...Like spennende hver uke hvilken tekst som kom. Jeg hadde også en bok med bare Abba bilder og tekster. Herlige minner.

Ruths datter sa...

Artige minner. nesten for gale å kaste. Husker godt kladdebokens utside der ja. Håper du ikke angrer nå da.
Klem

Anonym sa...

Nææææ så koselig. Nå trigget du noen veldig fine minner her hos meg :) Jeg samlet også på bilder av popstjerner og sangtekster, og limte de inn i bøker. Favoritten var ABBA :)
Jeg tror jeg trygt kan si at rommet var tapetsert med ABBA plakater :D
Oljesangen husker jeg ikke, men Mata Hari husker jeg godt :D

Koselig å se bilde av deg fra den gang da også :)

Related Posts with Thumbnails