onsdag 1. juli 2015

I gamle dager

Vi rydder og vi rydder.

Oppussing av hobbyrommet førte til at jeg måtte ta et seriøst oppgjør med det jeg hadde samlet i bokhyllene.
Album tar stor plass, men de har nå fått plass i et skap. Fremdeles lett tilgjengelige, men ute av syn med sine varierende kvaliteter, farger og størrelser. 

Men så dukker det også opp bilder litt her og der. Sannsynligvis bilder jeg har fått av andre gjennom tidene, eller bilder min mor har fått av andre, og som så har kommet til meg i skuffer eller esker etter at hun døde.

Dere som følger meg på Snapchat har sett bildene før, men for andre der ute som vil mimre litt tilbake til tiden som var engang i forrige århundre; her er tre bilder fra mitt liv:

Bildet er fra 1969. Min mor skreller poteter,
Jeg (8), i midten, har sommerhvitt solbleket hår.
Det har jeg fremdeles, selv om noen påstår det er grått...
Den lille fyren i campingstolen er min nevø; kun 4 år yngre enn meg.
Det var ikke så vanlig med P-piller på 60-tallet, så mange giftet seg unge
Hunden Lady følger med. En dunkertispe min far brukte på harejakt.
Trehjulssykkelen er velbrukt.
Campingstolene var de eneste utemøblene vi hadde dengang.
Vi hadde 11 ripsbusker. Noen av dem ser dere her foran klessnoren.
Utsikten var fantastisk den gang, før alt grodde igjen.
Myklevann ser dere. Fullt av ørret og tryte.
Idag bor ingen i huset.

Dette er nok på 80-tallet.
Min far hadde fått "moderne" tohjulstraktor, og slapp å
bruke hestene til å dra høylasset.
Naboens unger får sitte på, for dette var bare en "skvett" med høy.
Vanligvis var lassene dobbelt så store,
 og høyet ble bundet fast med tau for at det ikke skulle falle av.
Lukten av tørt høy og motorolje er et godt sommerminne.

Fremdeles på 80-tallet.
Dette er en St.Hans ved Sporvann i Siljan.
Min far Magnus og vår lille venninne Elisabeth.
Min far er borte for mange, mange år siden.
Elisabeth er nå en voksen dame med
sånne småjenter selv.


1 kommentar:

Ingrid Tunheim sa...

Å så gøy å se....den der posituren med potetskrelling ser veldig kjent ut. Vår barndom er nokså identisk ser jeg.

Related Posts with Thumbnails